Cookies

Náš web potrebuje na prispôsobenie obsahu a analýzu návštevnosti váš súhlas. Súhlas vyjadríte kliknutím na tlačidlo "OK". Viac informácií
Svoj súhlas môžete odmietnuť tu.

Teva - partner adherencie

25. 4. 2021

Teva - partner adherencie

O spoločnosti Teva

Spoločnosť Teva bola založená v roku 1901. Naša centrála sídli v Izraeli, máme 74 výrobných závodov v troch desiatkach krajín. V našom portfóliu je aktuálne viac ako 1 800 molekúl a ročne vyrábame približne 120 miliárd tabliet a kapsúl.

Patríme k popredným svetovým farmaceutickým spoločnostiam a sme aktívni na 60 trhoch. Naše poslanie na celom svete uskutočňuje približne 45 000 zamestnancov. Naše inovatívne a vysoko kvalitné liečivá pomáhajú každý deň 200 miliónom ľudí.


Nové obaly Teva pomáhajú zlepšiť adherenciu


Orientujte sa v liekových obaloch


Prehľadné obaly spoločnosti Teva


Čo je to adherencia?

Slovom adherencia označujeme mieru spolupráce pacienta pri liečbe. Dôležité je predovšetkým to, či sa pacient riadi odporúčaním lekára a/alebo lekárnika, ako užívať lieky a aké dodržiavať režimové opatrenia. Spolupráca pacienta je totiž pre úspech liečby zásadná. Pokiaľ sa pacient radami lekára či lekárnika neriadi, označujeme to za tzv. non-adherenciu (nespoluprácu). Ta významne narušuje snahu zdravotníkov pacientom pomôcť, bohužiaľ sa s ňou stretávajú veľmi často.


Aké sú najčastejšie dôvody non-adherencie?

Dôvodov, prečo pacient nespolupracuje, je hneď niekoľko. Jednou z najčastejších príčin je nepochopenie liečebného režimu. Pacienti by sa preto nemali báť spýtať sa lekára alebo lekárnika, ak niečomu nerozumejú, alebo ak majú z niečoho obavy. Niektoré liečebné postupy bývajú pomerne zložité, pacient musí užívať viac liekov v rôznom čase, v rôznych liekových formách, nemusíme sa preto hanbiť povedať, že niečomu nerozumieme. Veľmi často sa však stáva aj to, že pacient liečbe neprikladá význam, zabúda brať lieky, režimové opatrenia sa mu nechce dodržiavať. Väčšinou sa to týka chronicky chorých, napríklad ľudí s vysokým krvným tlakom, zvýšenou hladinou cholesterolu, cukrovkou alebo obezitou. Tieto choroby totiž nebolia, a tak človek ľahko zabudne, že mu niečo je, a liečbu nepovažuje za dôležitú. Až sa choroba prejaví, býva už ale väčšinou neskoro, a môže to tiež skončiť trvalými následkami, alebo aj horšie.


Prečo je adherencia dôležitá?

Ak pacient dodržiava odporúčania zdravotníkov, má oveľa väčšiu nádej na to, že liečba bude úspešná. Akútne ťažkosti zvyčajne vymiznú úplne, chronické sa zmiernia, nedochádza k ďalšiemu prehlbovaniu príznakov choroby a pacient má nádej na kvalitný život bez komplikácií.


Čo môžu lekári urobiť pre to, aby pacient dodržiaval predpísanú liečbu?

Niektoré diagnózy nebolia, a tak sa občas stane, že pacienti nedodržujú odporúčania lekára a zabúdajú pravidelne brať svoje lieky. Pritom napríklad neliečený vysoký tlak môže byť časom príčinou cievnej mozgovej príhody alebo infarktu.


Všetko viem, všetko poznám, tvrdí pacient. Čo na to lekárnik?

Motivovať pacientov k dodržiavaniu predpísanej liečby a všetkých pokynov lekára je úlohou nielen samotných lekárov, ale tiež lekárnikov.


Nedodržiavanie liečby a odporúčania lekára môže značne zhoršiť stav pacientov

Zatiaľ čo muži majú väčší problém s dodržiavaním diéty, nefajčením a abstinenciou, ženám robí ťažkosti zvýšiť dávky pohybu a redukovať svoju hmotnosť. Pokiaľ lekári tieto odporúčania vyslovia, vždy pre to majú dôvod. Ľudia by teda mali dbať na ich rady.


Lieky na vysoký tlak nepotrebujem – tvrdia pacienti. Opak je pravdou

Za niektoré výhovorky, ktoré občas pacienti vymýšľajú, by sa nemuseli hanbiť ani Horáček s Pažoutem. Dôvodom vyhovárania sa je nedodržiavanie liečby a vynechávanie liekov. Sami si tým však veľmi škodia.


Čo by sa vám v lekárni stať nemalo

Opakovanie je matka múdrosti, a tak by vám aj lekárnik mal zopakovať, ako užívať predpísanú liečbu. Možno pritom narazíte na niečo, čo ste predtým nevedeli. Podobne ako v našom videu.


Čo môžu lekárnici urobiť pre to, aby pacient dodržiaval predpísanú liečbu?

Aj lekárnik by mal pacientov informovať o tom, ako správne používať predpísané lieky. A to aj v situácii, kedy pacient tvrdí, že všetko perfektne vie a pozná. Nakoniec sa totiž môže ukázať, že to nie je úplne tak.


Ako sa dá dosiahnuť dobrá adherencia?


Desatoro pre lekárnikov   Desatoro pre pacientov


Informačné materiály pre pacientov

  • Brožúra „Majte cukrovku pod kontrolou“ – na stiahnutie TU.
  • Brožúra „Zostaňte zdraví celý život“ – na stiahnutie TU.
  • Brožúra „Nepodceňujte vysoký krvný tlak“ – na stiahnutie TU.


Ako zlepšiť adherenciu?

Hľadanie odpovedí na otázky, prečo pacienti liečbu nedodržujú, je základným kameňom pre zlepšenie komunikácie medzi zdravotníkmi a pacientmi. Je príčinou non-adherencie to, že pacient nedostal dostatok zrozumiteľných informácií? Je to prílišná zložitosť liečebného postupu, ktorý nevyhovuje pacientovým individuálnym potrebám? Alebo je príčinou neochota si chorobu pripustiť a pri liečbe spolupracovať? Alebo sú dôvody úplne iné? To sa snažili zistiť lekári v 150 ambulanciách po celej Českej republike od svojich pacientov pomocou špeciálnych dotazníkov v rámci Týždňa adherencie.


Týždeň adherencie

Dotazníky odštartovali 25. 3. 2019 v rámci Týždňa adherencie a okrem pacientov dotazníky vyplňovali aj lekári. Organizátorom dotazníkového prieskumu bola spoločnosť Teva. Cieľom bolo zistiť hlavné príčiny non-adherencie a po vyhodnotení odpovedí hľadať možnosti, ako pacientom s adherenciou pomôcť a zlepšiť im kvalitu života.