Cookies

Náš web potrebuje na prispôsobenie obsahu a analýzu návštevnosti váš súhlas. Súhlas vyjadríte kliknutím na tlačidlo "OK". Viac informácií
Svoj súhlas môžete odmietnuť tu.

Právne aktuality

Telemedicína: Právny rámec a zásady bezpečného poskytovania

11. 2. 2025

Z dôvodu potreby zabezpečenia právnej istoty pacientov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní sa s účinnosťou od 1. januára 2025 zaviedol v slovenskej legislatíve termín „telemedicína“ ako spôsob poskytovania zdravotnej starostlivosti na diaľku prostredníctvom digitálnych technológií. Telemedicína sa stala neoddeliteľnou súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti a dlhodobej a následnej starostlivosti.

Poskytovanie zdravotnej starostlivosti formou telemedicíny je súčasťou bežného štandardu v krajinách s vyspelým zdravotníckym systémom. Prispieva k zníženiu počtu osobných návštev pacientov, rozvoju elektronizácie zdravotníctva, k úspore času a finančných prostriedkov spojených s cestovaním pri osobných návštevách. Správna implementácia pomôže efektívnejšie poskytovať zdravotnú starostlivosť a zvýšiť komfort pacientov aj lekárov.

Telemedicínu definuje zákon ako zdravotnú a ošetrovateľskú starostlivosť poskytovanú na diaľku prostredníctvom informačných a komunikačných technológií, ktorá zahŕňa prenos informácií v zvukovej, obrazovej alebo zvuko-obrazovej podobe alebo dátovej forme na účely:

  • konzultácie medzi osobou a zdravotníckym pracovníkom formou telekonzultácií alebo videokonzultácií,
  • konzultácie medzi zdravotníckymi pracovníkmi formou telekonzultácií alebo videokonzultácií,
  • diagnostiky na diaľku,
  • monitorovania, analýzy a vyhodnotenia telesných funkcií a zdravotného stavu osoby,
  • zostavovania liečebných plánov a sledovania ich dodržiavania,
  • vykonávania diagnostických testov na diaľku,
  • podpory pri rozhodovaní o liečbe, vrátane elektronického predpisu liekov, dietetických potravín a zdravotníckych pomôcok.

V tomto rozsahu sa zdravotné výkony poskytované formou telemedicíny uhrádzajú z verejného zdravotného poistenia. Výkony telemedicíny sú uvedené v zozname zdravotných výkonov, ktorý vydáva Ministerstvo zdravotníctva SR. V prípade, že poskytovateľ poskytne zdravotnú starostlivosť formou telemedicíny, urobí o tom záznam v elektronickej zdravotnej knižke.

Pred samotným výkonom musí poskytovateľ riadne poučiť pacienta o účele, povahe, následkoch a rizikách poskytnutia zdravotnej starostlivosti formou telemedicíny, o možnostiach voľby navrhovaných postupov a získať od pacienta informovaný súhlas. Pacient ho môže udeliť písomne (osobne u poskytovateľa pred zdravotným výkonom formou telemedicíny), elektronicky (elektronický formulár alebo online platforma) alebo telefonicky.

Vzhľadom na sťaženú identifikáciu pacienta pri telemedicíne, je potrebné dohodnúť s pacientom špeciálne identifikátory (nielen tradičné meno, priezvisko a rodné číslo), jednak za účelom predchádzania úniku informácií o zdravotnom stave pacienta a jednak z dôvodu, aby nedošlo k nesprávnej diagnostike.

Každý poskytovateľ, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť formou telemedicíny, by mal mať v rámci spracovaného interného systému hodnotenia bezpečnosti pacienta (§9b ods.4 zákona č. 578/2004 Z. z.) spracovaný postup pri telemedicíne. Je potrebné, aby poskytovateľ stanovil interné pravidlá najmä za účelom ochrany osobných údajov pacienta, ale aj ochrany zdravotných údajov poskytovateľa. Komunikácia by mala prebiehať len prostredníctvom bezpečných platforiem a personál poskytovateľa by mal absolvovať pravidelné školenia o bezpečnosti a ochrane osobných údajov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti formou telemedicíny.

Autor: Mgr. Kristína Plačeková